مقالات

انواع بی حسی تاتو و بهترین آن برای کاهش درد

بی حسی تاتو

بی حسی تاتو یکی از دغدغه‌های مهم پیگمنتر می‌باشد. چراکه می‌خواهد تا مشتری خود از مشکلات بیقراری و تحمل درد راحت شود. البته لازم است بدانید که تحمل درد افراد متفاوت است. اما به هر حال تاتو و ریموو تاتو درد دارد و باید به فکر چاره بود. در ادامه این مطلب از مهسا جلیلی (مادر ریموو تاتو ایران) به انواع بی حسی و ویژگی‌های قویترین پماد بی حسی برای تاتو به طور کامل می‌پردازیم. برای تاتو لب از پدهای بی حسی استفاده می‌کنند. چراکه لب بافتی ماهیچه‌ای دارد. به همین دلیل با توجه به آناتومی بدن پر از رشته‌های عصبی است. بنابراین هر گونه سوزن تاتو و یا تحریک آن با دردی شدید همراه است. پمادهای بی حسی انواع مختلفی نظیر یخی و… دارد. اما ما در این مطلب به شما بهترین آن را معرفی می‌کنیم تا دیگر دغدغه درد مشتری را نداشته باشید.

انواع بی حسی ابرو، چشم لب و کاربرد آنها

در زیر به انواع بی حسی تاتو و کاربرد آنها به طور کامل اشاره کرده‌ایم. اما توجه داشته باشید که از روش‌های درست برای بی حسی استفاده کنید.

اسپری بی حسی تاتو

این نوع بی حسی بالاترین درصد بیحسی را دارد. (یعنی دارای ۱۰% لیدوکائین است. لیدوکائین قوی‌ترین بی‌حسی محلولی است. اما اگر با رنگ ترکیب شود رنگ پذیری و ماندگاری تاتو کم می‌شود.) بنابراین برای تاتو خط چشم این بی حسی اصلا مناسب نیست. اگر اسپری بی حسی به صورت خالص و یا مرطوب با آب مقطر ترکیب شود به عنوان ریموور هم قابل استفاده است. چنانچه با بیماری‌هایی مانند:

  • ناراحتی سیستم اعصاب مرکزی
  • قلبی و عروقی
  • کلیوی
  • کبدی
  • سابقه حساسیت پوستی

داردی برای تاتو و بی حسی باید مراقب باشید. تاثیر بی حسی در مدت زمان ۱ تا ۵ دقیقهمی‌باشد و مدت اثر گذاری آن بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌باشد.

بی حسی تاتو ژلی

بی‌حسی‌های ژلی مانند زایلاپی  با رنگ مخلوط نمی‌شوند. در واقع این نوع بی حسی حلال نمی‌باشد. همچنین استریل و بدون آسیب به پوست هستند. بنابراین برای تاتو ابرو، لب و خط چشم بسیار مناسب است.

کرم بی حسی تاتو

کرم‌های بی حسی مانند تیکتی ایکس، گلدتایم و … بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اثر بی حسی دارند. یعنی به مدت ۲۰ ذقیقه باید بر روی آن نایلونی قرار داد. این نوع بی حسی و پمادهای بی حسی نباید با غشاء مخاطی تماس داشته باشند. پماد بی حسی خاصیت رنگ گیری ندارد و تنها قبل از باز شدن سلول‌های پوستی کاربرد دارد.

بی حسی قطره‌ای

قوی‌ترین نوع بی حسی با سرعت تاثیر پذیری بالا، بی حسی تاتو قطره‌ای می‌باشد. این نوع بی حسی اغلب در زمان کار مورد استفاده است. بدین صورت است که ۲ تا ۳ قطره از آن را بر روی دستمال می‌ریزیم. سپس قبل از شروع کار دستگاه تاتو را خاموش می‌کنیم و پوست را خراش می‌دهیم. در این مرحله باید پوست را با دستمال آغشته به بی حسی، آمیخته کنیم. بی‌حسی‌های قطره‌ای یخی برای قسمت‌های مخاطی کاربردی هستند. این نوع بی حسی قوی است و خاصیت رنگ گیری ندارد.

تاثیر بی حسی ها در ماندگاری رنگ تاتو و هاشور

حتما در زمان استفاده از پمادهای بی حسی تاتو به نکاتی مانند زمان آن توجه کنید. حتی اگر قوی‌ترین پماد بی حسی برای تاتو را استفاده کنید باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای بی حسی پوست زمان دهید. چنانچه می‌خواهید رنگ پذیری بهتری در تاتو داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید:

  • اسپری لیدوکائین باعث کاهش رنگ پذیری و ریزش رنگ می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از این نوع بی حسی تاتو حتی در زمان کار هم استفاده نکنید.
  • از پمادهایی با درصد لیدوکائین کم (۴%) استفاده کنید و با سلفون روی آن را بپوشانید.
  • برای تاتو ابرو نیم ساعت و برای تاتو چشم ۴۵ دقیقه زمان برای بی حسی تاتو بدهید. البته لازم به ذکر است که این زمان بستگی به نوع بی حسی متفاوت است.
  • قبل از بی حسی محل مورد نظر یا اطراف آن را تیغ بزنید تا بی‌حسی تاتو بهتر اثر کند.
  • از بی حسی تاتو در زمان کار استفاده نکنید. چراکه باعث رنگ بری می‌شود.
  • لازم است بدانید که هرچه محل تاتو بی‌حس‌تر باشد، رنگ پذیری کمتر می‌شود.
  • در صورت وجود آلرژی، مشتری باید از ۶ ساعت قبل از تاتو بدن، سیتریزین مصرف کند. همچنین تا چند روز بعد از تاتو باید ادامه بدهد.

برخی نکات دیگر در رنگ پذیر تاتو عبارتند از :

  • مصرف آنتی بیوتیک زیاد باعث می‌شود تا رنگ بری بیشتر شود.
  • مصرف آسپرین رنگ پذیری کمی را به وجود می‌آورد.

علاوه بر تاثیربیحسی رعایت مواردی مانند: نحوه صحیح تاتو، فشار دست، کیفیت رنگ و مراقبت‌های بعد از تاتو در ماندگاری رنگ تاتو تاثیر گذار هستند.

آشنایی با آناتومی لب و بی حسی آن

لب بافتی ماهیچه‌ای دارد. با توجه به آناتومی آن، پر از پایانه‌های عصبی می‌باشد. بنابراین ورود هر گونه سوزن و یا تحریک آن با ایجاد درد همراه است. به همین دلیل بی حسی تاتو لب بسیار مهم است. در زمان تاتو، سوزن تا لایه درم (لایه دوم پوست) وارد می‌شود.  این کار باید به طور صحیحی انجام شود تا فرد کمترین درد و خونریزی و کبودی لب را تجربه کند. بافت عضلانی لب دارای تراکم عروق خونی و رشته‌های عصبی است. به دلیل بافت لب رنگ پذیری آن کمتر می‌باشد. از طرفی دیگر پوسته ریزی زیادی دارد. بنابراین ریزش رنگ بالایی دارد. باید پیگمنتر آنقدر مهارت بالایی داشته باشد که با بهترین راهکار هم درد آن را کم کند و هم کاشت رنگدانه را به خوبی انجام دهد.

بی حسی تاتو لب و راهکارهای کاهش درد آن

برای رنگ پذیری بهتر تاتو لب موارد زیر را رعایت کنید:

  1. از دو روز قبل از تاتو از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، داروهای مسکن بخصوص بروفن و ایبوبروفن و… پرهیز کنید.
  2. دمنوش رقیق کننده خون مانند زنجبیل، عناب و آویشن را نخورید.
  3. بهترین بی حسی برای تاتو لب پماد عقرب وایت است. چنانچه از این پماد غلیظ استفاده می‌کنید حتما پوست را خیس کنید و سپس پماد بزنید. می‌توانید از پماد زایلاپی بزنید و سپس سلفون بکشید. حتما به مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه زمان دهید تا بی حسی اثر کند.
  4. پمادهای بی حسی تاتو قوی و غلیظ به زمان بیشتری برای بی حسی نیاز دارند و بنابراین مدت بیشتری بر روی پوست بی حسی دارد.
  5. روی لب و اطراف لب را پماد بی حسی بزنید. برای جلوگیری از ورود مواد بی حسی به داخل دهان، از یک لایه دستمال یا پنبه در دهان استفاده کنید.
  6. چنانچه تزریق بی حسی  لب برای تاتو را می‌خواهید بهترین نوع سوزن، سوزن سه سر گرد است. بخصوص بریا مویرگ‌های خونی لب باید عمق سوزن کم شود.

 عوارض استفاده زیاد از بی حسی تاتو لب

درد در زمان تاتو لب کاملا طبیعی می‌باشد. اما برای جلوگیری از درد آن و کبودی لب دو راه زیر را دارید:

  1. استفاده از پد لب اورجینال
  2. استفاده از بی حسی تاتو اورجینال در زمان کار

اما استفاده زیاد از این دو مورد عوارض زیر را دارد:

مواد بی حسی دارای درصد کمی از اپی نفرین هستند. اپی نفرین با انقباض مویرگ‌های خونی، درد تاتو را از بین می‌برد. زمانی که سوزن وارد پوست می‌شود به طور ناخودآگاه برخی از مویرگ‌ها آسیب می‌بینند. اگر این مویرگ‌های خونریزی شده و آسیب دیده و زخمی در معرض مواد بی حسی تاتو قرار بگیرند بسیار خطرناک است. مویرگ زخمی باعث انقباض و کبودی لب می‌شود. همچنین استفاده زیاد از بی حسی باعث تغییر تناژ رنگ می‌شود. با استفاده از بی حسی، لب‌های مشتری کبود می‌شود و دیگر به سراغ شما نمی‌آید. چراکه رفع کبودی آن مدت زیادی طول می‌کشد. بنابراین از استفاده زیاد بی حسی در زمان کار بپرهیزید.