مقالات

راه‌ های جلوگیری از نیدل استیک شدن

نیدل استیک شدن

نیدل استیک چیست؟ یکی از عوامل خطرناک و تهدید کننده در زمینه ریموو تاتو، میکروپیگمنتیشن و…. نیدل استیک می‌باشد. منظور از آن، ورود وسایل نوک تیز مانند سوزن آلوده به خون و یا ترشحات بدن مشتری به بدن پیگمنتر است. این اتفاق بر اثر لغزش سوزن در مراحل مختلفی از کار مانند تزریق رنگدانه، جدا کردن سوزن از دستگاه، دور انداختن سوزن و…. می‌افتد. در کل باید به فکر راه‌های جلوگیری  از نیدل استیک شدن و یا مراقبت‌های بعد از آن باشید. در ادامه این مطلب از مهسا جلیلی به تمامی نکات مربوط به این موضوع می‌پردازیم.

مراقبت‌های بعد از ورود وسایل نوک تیز به دست پیگمنتر

توجه داشته باشید که زخم‌هایی با سوزن چند سر یا سوزن میکروبلیدینگ به وجود می‌آید نسبت به نیدل استیک با سوزن تک سر به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد. ممکن است که نیدل استیک شدن بدون خونریزی و یا خونریزی ضعیف باشد. گاهی ممکن است برش عمیقی با سوزن‌های میکروبلیدینگ به پوست وارد شود که نیاز به بخیه داشته باشد. مهم‌ترین کاری که می‌توانید در زمان خونریزی شدید انجام دهید این است که ابتدا به زخم خود صابون بزنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه زیر شیر آب بگیرید. همچنین توجه کنید که پیگمنتر به هیچ عنوان نباید محل زخم را فشار دهد.

خطرات نیدل استیک

مهم‌ترین خطری که بعد از آن شما را تهدید می‌کند، عفونت و ویروس بدنی است. از جمله عوارض و خطرات جسمانی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک (HIV)

در بسیاری از موارد عوارض روحی بعد از آن بیشتر از عوارض جسمی است. چراکه پیگمنتر در مواجه با این آسیب، دچار استرس‌ها و هیجانات روحی زیادی می‌شود. بعد از این اتفاق، افکاری منفی و مخرب به ذهن وارد می‌شود و فرد تا زمان مشخص شدن آزمایشات حال روحی خوبی ندارد. از نتایج روحی آن می‌توان به افسردگی و گوشه‌گیری اشاره کرد. چنانچه جواب آزمایش منفی شود این عوارض روحی، ناپدید و محو می‌شوند.

راه‌های جلوگیری از نیدل استیک شدن

پیگمنتر، باید آموزش‌های بهداشتی (دستور العمل‌های ایمنی) و اقدامات عملی مانند واکسیناسیون (واکسن کزاز، هپاتیت و…) را انجام دهد. از دیگر راه‌های جلوگیری آن، این است که حتما سوزن تاتو را استریل و ضد عفونی کنید. چراکه ایجاد زخم با سوزن استریل هیچ خطری برای شما ندارد. اما در صورتی که سوزن استریل نشده باشد، خطراتی مانند ابتلا به ویروس هپاتیت بی (HBV)، هپاتیت سی (HCV)، اچ آی وی (ایدز یا HIV) شما را تهدید می‌کند.یکی از راه‌های پیشگیری از آن، تزریق واکسن هپاتیت B می‌باشد. لازم است بدانید که ایدز و هپاتیت C واکسنی ندارد. می‌توانید برای پیشگیری از وارد شدن سوزن به پوست از لوله‌های آزمایش در جا لوله‌ای قبل از تزریق نمونه استفاده کنید.

به طور کلی برای جلوگیری از نیدل استیک شدن باید روش‌های زیر را به کار ببرید:

  1. مراقبت در زمان نصب سوزن بر روی دستگاه تاتو
  2. پیگمنتر باید در زمان کار مراقبت زیادی داشته باشد.
  3. در زمان باز کردن سوزن احتیاط کنید.
  4. حتما در زمان جمع کردن میز کار باید مراقب باشید.
  5. در زمان انداختن سوزن به سیفنی باکس (Safety Box) مراقبت باشید.
  6. حتما از دستکش‌های ضخیم یا دستکش ضد نیدل استیک استفاده کنید. این نوع دستکش‌ها، برخورد سوزن به پوست را کم می‌کند.
  7. استفاده از کفش‌های جلو بسته در زمان کار

چنانچه می‌خواهید به ویروس HIV دچار نشوید قرص‌های مخصوص HIV را مصرف کنید. این نوع قرص‌ها تا ۷۲ ساعت بعد از ویروس شما را از ابتلا به آن محافظت و پیشگیری می‌کند. چنانچه در چنین شرایطی قرار گرفتید حتما خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. سپس به اوژانس بیمارستان مراجعه کنید.