مقالات

سوالات متداول درباره دستگاه های تاتو

سوالات متداول درباره دستگاه های تاتو

دستگاه تاتو با کیفیت الزام کار هر تاتو آرتیستی است. در این مطلب از مدرسه ریموو تاتو مهسا جلیلی درباره سوالات دستگاه‌های تاتو پاسخ داده‌ایم. همچنین به عواملی موثر برای افزایش عمر دستگاه میکروپیگمنتیشن پرداخته‌ایم.

دستگاه‌های قدیمی چه تفاوتی با دستگاه‌های میکروپیکمنتیشن دارند؟

دستگاه‌ها با قلم‌های تاتو قدیمی بدون سرپلاک بود. در این صورت خونابه‌ها در زمان کار به درون قلم نفوذ می‌کرد. به همین دلیل بیماری‌های زیادی منتقل می‌شد. بعدها استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع شد. اما در دستگاه‌های جدید از سوزن و سرپلاک استفاده می‌شود. وجود سرپلاک سبب جلوگیری از ورود خونابه به داخل قلم می‌شود. این دستگاه‌ها برای کاشت بهترین رنگ تاتو مناسب هستند. به همین دلیل تاتوکاران زیادی ز این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در دستگاههای میکروپیگمنتیشن بجای سوزن و سرپلاک،سوزن‌های کارتریج کاربرد دارند.  . این دستگاه‌ها دارای ۲ مدل زیر هستند:

  • مدل پیچی : در این مدل دستگاه سوزن تاتو پیچی کاربرد دارد. یعنی با پیچیدن سوزن روی قلم بسته می‌شود. یعنی سوزن با پیچیده شدن روی سر قلم بسته می شود.
  • مدل تی : در این مدل از سوزن کارتریج تی استفاده می‌شود.یعنی سوزن تاتو روی زبانه‌های سر قلم قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های میکروپیگمنتیشن پیچی بهتر هستند یا مدل تی ؟

هر کدام از این دستگاه‌ها مزایای خاص خودش را دارد. در دستگاه‌های مدل تی بهتر می‌توان کاشت رنگدانه را انجام داد. حتی در صورتی که از رنگ تاتو معمولی هم استفاده شود باز هم نتیجه خوبی برای پوست دارد. بخصوص برای میکروپیگمنتیشن ابرو و لب. اما دستگاه‌های پیچی بخاطر پیچی بودن سوزن احتمال شل شدن سوزن را ندارد.  بنابراین در صورت استفاده از آن برای استفاده از رنگ‌های اورجینال و با کیفیت هیچ مشکلی برای رنگدانه به وجود نخواهد آمد.

نکته مهم

نوع جدیدی از دستگاه‌ها وجود دارد که دارای دو سر قابل تعویض هستند. دستگاه تاتو PMD7 یک نمونه از این نوع دستگاه‌ها است. این نمونه دارای یک سر پیچی و یک سر تی است. با این دستگاه از مزایای هر دوسوزن استفاده می‌کنید.

چگونگی لرزش و صدای دستگاه

صدا و لرزش کمتر یعنی اینکه دسگاه بسیار باکیفیت است. چراکه لرزش زیاد سبب پخشی رنگ می‌شود و خطوط ظریف و زیبایی را برای تاتو بدن به وجود نمی‌آورد. همچنین صدای دستگاه زیاد سبب اعصاب خوردی و ناراحتی تاتوکار و مشتری می‌شود.

دستگاه تاتو چی بخریم؟ با تبلت یا بدون تبلت؟

هر دوی این دستگاه‌‍‌ها برای کاشت رنگدانه در زیر پوست بسیار کاربردی هستند. اما از دستگاه‌های تبلت دار برای هر گونه تاتویی مثل تاتو ابرو، تاتو خط چشم و… استفاده می‌شود. زیرا قابلیت تنظیم  سرعت را دارند. اما عمق سوزن‌ها از روی قلم تنظیم و کنترل می‌شود. دستگاه‌های بدون تبلت برای عمق سوزن و تنظیم سرعت باید به صورت دستی انجام شود. به همی دلیل قیمت کمتری دارد. پس استفاده از این دستگاه‌ها به بودجه و سلیقه و مهارت پیگمنترکار بستگی دارد. برخی از دستگاه‌های تبلت دار مانند ورساچ دارای شارژر هستند. به همین دلیل در زمان‌های قطع برق بسیار مناسب هستند. بنابراین بدون دغدغه و استرسی می‌توانید کار را تمام کنید.

تفاوت بین دستگاه‌های گان و دوگان

دستگاه گان یک روتاری دارد و دستگاه دو گان دارای دو روتاری است. در زمان کار تاتو کار بهتر است برای تعویض سوزن و سرپلاک‌ها از دستگاه‌های چند روتاری استفاده کند. بناربراین دستگاه‌های دو گان هتر است و سرعت کار را بهبود می‌بخشد.

دستگاه پن جزو بهترین دستگاه‌ها

از این دستگاه برای تاتو صورت استفاده می‌شود و جزو جدیدترین‌ها و بهترین‌ها در بین دستگاه‌ها است. کار کردن با این دستگاه بسیار راحت‌تر از گان است. همچنین لرزش و صدای کمتری دارد. دستگاه پن دارای ۲ مدل زیر است:

  • مدل ساده : تنها برای تاتو بدن کاربردی است.
  • مدل دو کاره : این مدل هم برای تاتو صورت مانند تاتو خط چشم و… کاربرد دارد  و هم برای تاتو بدن. یکی ا بهترین‌های آن دستگاه پن EZ است. این دستگاه دارای سوزن‌های پیچی است. همچنین موتور قوی‌تری برای کاشت رنگدانه‌ها دارد.

برای میکروبلیدینگ ابرو چه دستگاهی مناسب است؟

برای میکروبلیدینگ ابرو بهتر است از دستگاه دستی با سوزن (بلید) ۱۲ اسلوپ –  ۱۶u استفاده شود.

سرعت دستگاه میکروپیگمنیشن برای قاب و سایه ابرو چقدر باشد؟

برای  میکروپیگمنتیشن ابرو از سرعت متوسط یا مدیوم استفاده کنید.

عوامل موثر برای افزایش طول عمر دستگاه‌های میکروپیگمنتیشن

در زیر به عواملی که سبب می‌شود تا دستگاه طول عمر بیشتری داشته باشد اشاره کرده‌ایم:

تمرین بر روی پوست مصنوعی به دفعات زیاد

پوست مصنوعی سفت‌تر و پلاستیکی‌تر از پوست صورت و بدن است. در زمان آموزش تاتو نباید به طور طولانی و زیاد از تمرین بر روی پوست مصنوعی استفاده کنید.زیرا این کار سبب عمر کمتر دستگاه می‌شود. حتما بعد از چند ساعت کار بر روی پوست  مصنوعی روی پوست میوه یا لایه نازکی از گوشت مرغ تاتو را امتحان کنید.

روشن نگهداشتن دستگاه به مدت طولانی

در صورتی که تنها یک ساعت به استفاده از دسنگاه زیاد دارید حتما ۳ الی ۴ بار دستگاه را خاموش کنید. در غیر اینصورت موتور دستگاه داغ می‌شود و خاموش می‌شود.

استفاده از آداپتور غیر اصلی و ولتاژ متفاوت برای تاتو

حتما از آداپتوری استفاه کنید که هم ولتاژ با دستگاه باشد. اگر دستگاهی با ۷ ولت دارید نباید آداپتوری با ۱۴ ولت به آن وصل کنید. در صورت چنین کاری دستگاه صدای بلندی می‌دهد و سپس موتور آن می‌سوزد. همچنین اگر برای مثال دستگاه ۷ ولتی و وصل آداپتور ۵ ولتی سبب ضعیف شدن موتور دستگاه می‌شود. حتی ممکن است دستگاه روشن نشود.

اتصال مسقیم به برق

در صورتی که دستگاه تاتو را به صورت مستقیم به برق وصل می‌کنید می‌سوزد.  برای پیشگیری از اتصالی و نویز از محافظ برق برای دستگاه استفاده نمایید.

جدا کردن آداپتور از دستگاه

اگر جزو تاتو کارانی هستید که کابل آداپتور را از دستگاه جدا می‌کنید. به مرور دتگاه عمر کمتری پیدا می‌کند. در اثر این اتفاق در مدت زمان طولانی سیم آداتور نازک و قطع می‌شود. یا اینکه اتصال کابل به دستگاه شل و هرز می‌شود.

ضربه

هر گونه ضربات احتمالی مثل زمین خوردن و …. سبب آسیب به دستگاه می‌شود.