مقالات

آرایش دائم صورت و کاربردهای آن در حوزه آرایش

آرایش دائم صورت

آرایش دائم صورت شامل مبکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ ابروها و لب‌ها و خطوط چشم می‌شود. در واقع منظور از آرایش دائمی انتقال رنگدانه‌ها به زیر پوست است. این کار با ابزار تخصصی انجام می‌شود. آرایش دائمی سبب می‌شود تا فرد از آرایش روزانه راحت شود و عیوب چهره‌اش رفع شود. تاتو برای حکاکی و نقاشی بر روی بدن استفاده می‌شود. اما میکروپیگمنتیشن برای بازسازی طبیعی صورت و متعادل سازی چهره انجام می‌شود. نتیجه این متد در طولانی مدت نمایان می‌شود و به صورت جلوه‌ی خاصی می‌بخشد. این روش با سایر متدهای تاتو برای ایجاد طرح‌هایی در بخش‌های مختلف صورت مثل مژه، چشم، ابرو، لب و….. انجام می‌شود. اینکه این تکنیک در کدام قسمت‌ از صورت انجام می‌شود اسم‌های مختلفی دارد. در ادامه این مطلب از مهسا جلیلی به آنها اشاره خواهیم کرد.

آرایش دائمی صورت چیست؟

منظور از آرایش دائم  این نیست که به طور عمری آرایش داشته باشید. بلکه به این معنی است که یکبار انجام می‌دهید و برای یک تا دوسال ماندگاری دارد. منظور از این تکنیک این است که شما از آرایش روزانه و همیشگی بی‌نیاز می‌شوید.  البته لازم به ذکر است که باید هر سال برای ترمیم یک یا دو بار مراجعه کنید. این کار سبب ماندگاری بهتر می‌شود.

آرایش دائم چه کاربردهایی دارد؟

از این نوع آرایش برای بهتر شدن ظاهر پلک‌ها، جایگزینی یا اضافه کردن ابروها، بهبودی خط لب و خط چشم دائمی، تقویت مژه برای مژه‌های کم پشت، قرینه‌ کردن ابروها، لک‌های ماه گرفتگی، مخفی کردن قسمت‌های بی‌مو در بیماران دارای جای زخم روی فرق سر و شکستگی ابرو، بهبودی هاله سینه و آرایش چشم برای افرادی که به مواد آرایشی آلرژی دارند  در حوزه آرایش کاربرد دارد. برای این تکنیک میتوان از روش‌های زیر کمک گرفت:

  • طراحی و قرینه ابرو با تکینکی‌های متفاوت مثل سایه ابرو و…
  • خط چشم دائم پلک بالا یا خط مژه پلک بالا، سایه چشم و….
  • قرینه سازی و پرحجم کردن لب‌ها با رژ لب و خط لب یا همان هاشور رژ لب. همچنین از این متد آرایشی می‌توانید برای سیاهی دور لب و از بین بردن سفیدی بیش از حد لب استفاده نمایید.
  • خط چشم دائم پلک بالا یا خط مژه دائم پلک بالا، خط چشم پلک پایین، سایه چشم پلک بالا و پایین که در اصطلاح عموم به آن هاشور خط چشم یا هاشور مژه هم گفته می‌شود.
  • کاربرد دیگر آرایش دائم برای از بین بردن لک‌ها یا اسکارهای پوستی است. از این تکنیک می‌توان برای قسمت‌هایی از پوست که رنگ ناهماهنگی دارد مثل ماه‌گرفتگی استفاده کرد.

مراقبت‌های بعد از آرایش دائم

بعد از اینکه این متد را انجام دادید نکات مراقبتب زیر را رعایت کنید:

  1. پرهیز از قرار گرفتن در نور خورشید به طور مستقیم
  2. خودداری از شنا و سونا
  3. پرهیز از درمان‌های پوستی
  4. ترمیم آرایش دائم بعد از ۲ هفته تا ۳ ماه
  5. در محلی که میکروپیگمنتیشن ابرو انجام داده‌اید کف شامپو و صابون همراه با لیف استفاده نشود. به خصوص از خاراندن محل تاتو شده پرهیز کنید. مو روی قسمت آرایشی را با موچین بردارید.
  6. به طور کلی هر ۱ سال برای ترمیم مراجعه کنید. در صورتی که رنگ پذیری پوستتان عالی است بعد از ۱ سال و نیم برای ترمیم به تاتو کار خود مراجعه کنید. اما در صورتی که رنگ پذیری پوستتان کم است هر ۸ ماه یکبار باید این کار را انجام دهید.
  7. در صورتی که از کار پیگمنتر کار خود ناراضی هستید می‌توانید ریموو تاتو را انجام دهید. این کار با مواد پاک‌کننده‌ای مثل ریموور عالی انجام می‌شود.

مراقبت از زخم‌های بعد از آن

زخم‌ها در آرایش دائم به لب‌ها، ابروها و پلک‌ها مرتبط می‌شود. در زیر به روش‌های این متد پرداخته‌ایم و مراقبت‌های زخمی آن را اشاره کرده‌ایم:

آرایش دائم ابرو

هاشور ابرو نسبت به روش‌های دیگر آرایشی عوارض کمتری دارد. اما این روش هم نیاز به مراقبت‌هایی دارد. بعضی از افراد زخم و خونریزی بیشتری دارند و برخی دیگر بالعکس هستند و زخم کمتری دارند. از مهم‌ترین نکات برای مراقبت‌ها زخم‌ها استفاده از پماد ویتامین A (استریل چشمی) برای ترمیم زخم است. اما دقت کنید که پماد را به اطراف چشم نزنید. برای اینکه زخمزخم نرم‌تر و کمتر شود این کار تا چند مرتبه در روز انجام دهید. چنانچه خونریزی زیادی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پزشک تجویز کرد می‌توانید از تتراسایکلین یا جنتامایسین به اندازه ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید. بعد از زدن هر کدام از آنها از ویتامین A چشمی استفاده نمایید.مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از زخم این است که هرچه بیشتر از آنتی بیوتیک استفاده کنید رنگ بری بیشتری دارید.

آرایش دائم لب

برای اینکه زخم بعد از تاتو لب خوب شود از لیزری کم توان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پماد یا ماده ضد تب خال برای بهبودی زخم استفاده نمایید. در صورتی که تب خال بیشتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید تا طبق دستور آن دارو مصرف نمایید.

آرایش دائم پلک

برایجلوگیری از پخش تاتو خط چشم از اشک مصنوعی یا چند قطره آب مقطر در چشم استفاده کنید.  همچنین می‌توانید از پماد ویتامین A یا استریل چشمی و پماد ترمیم آرایش برای مراقبت استفاده کنید. از دیگر روش‌های مراقبت از زخم می‌توانید چشم‌ها را با پدهای پنبه‌ای بپوشانید. سپس از یخ و کیسه یخ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پلک استفاده نمایید. این کار سبب بهبودی و کمی قرمزی و تورم آن می‌شود.

هزینه آرایش دائمی

از این متد برای قسمت‌های مختلفی استفاده می‌شود. همه افراد می‌توانند از آن برای چشم و ابرو تا لب استفاده کنند. هزینه‌ی آن ستگی به این دارد که کدام قسمت از صورت را برای انجام آرایش دائم انتخاب نمایید. همچنین از دیگر عوامل تاثیرگذار در آن میزان مهارت و تخصص پیگمنترکار است. برخی از مراکز با مبلغ و هزینه کم برای شما این کار را انجام می‌دهند. اما باید دقت کنید که مواد مصرفی آنان مواد بی‌کیفیت و نامرغوب می‌باشد. در این صورت سبب ایجاد عفونت‌های پوستی می‌شود.